Bregnbjergskolen gennem 25 år

Denne tekst er skrevet af J. P. Sørensen. Den gengives her med hans tilladelse.


J. P. Sørensen

Hensigten med at udgive et jubilæumsskrift er dels at markere en mærkedag, dels at fastholde væsentlige træk af skolens historie.

Gennem de foranstående indlæg er der fra en række helt forskellige synsvinkler kastet lys over livet på Bregnbjergskolen gennem de 25 år.

Allerede i september 1966 blev der på Bregnbjergskolen taget initiativ til at udgive et forældrekontaktblad "BREGNBJERGNYT". I et af de første numre hed det: "Bladet er det vindue, hvorigennem De som forældre kan se ind i skolens verden".


Bregnbjergnyt

Som tiden er gået, har det vist sig, at netop "BREGNBJERGNYT" er et udmærket kildemateriale, når man skal finde de forskellige perioders mærkesager frem.

I juninummeret 1968 redegør formanden for kulturudvalget Mads Nielsen for planerne for det afsluttende skolebyggeri: "De nye faglokaler mod Vestergade vil stå færdige ved det nye skoleårs begyndelse... I løbet af foråret 1969 skulle de to sidste normalklassefløje mod vest gerne være færdige... For at skolen skal virke helt efter hensigten, skal der som sidste etape bygges endnu en gymnastiksal eller - forhåbentlig - en aula."

Mads Nielsen bruger i sit indlæg udtrykket "nybyggertiden", og netop etablering stod som et helt overordnet begreb de første 6-7 år. Der skulle tages stilling til indretning af faglokaler, anskaffelse af inventar, hjemkøb af lærebøger, opbygning af diverse samlinger osv. - Også samarbejdsformer skulle etableres: til elever, forældre, myndigheder.

Set i historisk lys var Bregnbjergskolen med et ungt lærerkollegium meget motiveret for at udvikle skolen. Meget tidligt blev en demokratiseringsproces sat i gang både over for elever og forældre.

Skolegården blev forsynet med legeredskaber, og GROTTEN blev bygget op næsten i detaljer efter elevernes forslag, selv om de økonomiske omkostninger viste sig at blive betydelige. Pionerånden kom også til udtryk i det projekt, som elever, lærere og forældre få år senere påtog sig at gennemføre, nemlig opbygning af "hængebroen".


Hængebroen bygges

Som tiden gik, blev det mere og mere tydeligt, at skolens beliggenhed i trafikal sammenhæng var yderst problematisk.

I starten af 70'erne blev det en af skolens mærkesager at arbejde for en sikker skolevej.

Det berygtede "Pottervejskryds" gav anledning til megen bekymring, og der var ofte tilløb til farlige situationer.

Bregnbjergskolens skolepatrulje bar i den periode et stort ansvar.


Avisudklip

De trafikale problemer blev løst meget effektivt nogle år senere i forbindelse med anlæggelse af boulevarden og stisystemet til det nye BILLUNDKVARTER.

Skolen måtte betale en del af prisen for denne gode løsning, idet den nyanlagte sportsplads lige øst for idrætslokalerne blev inddraget i forbindelse med vejbyggeri og etablering af rådhusområdet.

Bregnbjergskolen var en ung skole, og der kom i hastig rækkefølge et stort antal unge lærere til skolen. - Med energi og entusiasme blev der taget en lang række pædagogiske initiativer, der hver på sin måde var med til at skabe liv og udvikling i skolens hverdag og var medvirkende til, at skolens navn hurtigt blev kendt.

Det vakte almindelig opmærksomhed, da en gruppe lærere fik idéen til at opføre et jernalderhus efter til dels historisk korrekte arbejdstegninger og med kommunal byggetilladelse.

På landsplan har skolens idrætshold ved mange lejligheder markeret sig, og skolens kor har tilsvarende gjort sig bemærket med gode placeringer i sangerdyster og i andre sammenhænge. - Med regelmæssige mellemrum har elever fra skolen gjort sig bemærket i tegnekonkurrencer.


Jernalderhuset

Tegnemedaljer

Lærerkollegiets unge alder til trods måtte vi den 12. oktober 1979 lide det smertelige tab, at en god ven og dynamisk kollega, lærer Bent Knudsen, meget pludselig døde.

Skolens elevmøder har været et karakteristisk træk. Gennem årene har en broget flok af kendte og mindre kendte mennesker besøgt skolen. De har givet elever og lærere en række meget forskelligartede oplevelser.


Møde i aulaen

Den meget moderne og tidssvarende skolebygning, der blev afleveret omkring 1970, skulle hurtigt vise sig - bl.a. på grund af den nye skolelov i 1975 - at blive indhentet og til dels overhalet af udviklingen. - Sidst i 70'erne blev bygget lokaler til børnehaveklasser, og inden for de sidste to år er skabt gode rammer for en stor skolefritidsordning.

Bregnbjergskolen er i dag en midaldrende skole. Udskiftningen i lærerkollegiet har gennem årene været meget begrænset, og i jubilæumsåret kan man med rette tale om, at de fleste af skolens lærere har nået den modne alder. - Det er glædeligt at kunne konstatere, at engagement og kreativitet fortsat er iøjnefaldende, og at der er vilje og evne til at tage nye udfordringer op i en skole i stadig forandring.

J. P. Sørensen.


Gå til oversigten over teksterne om Bregnbjergskolen